Patiënten hebben baat bij betrouwbare wachttijdinformatie

Wachttijden in de zorg zijn erg vervelend voor patiënten. Klachten kunnen hierdoor verergeren en patiënten worden langer belemmerd in hun dagelijkse (kwaliteit van) leven. Patiënten hebben daarom veel baat bij overzichtelijke wachttijdinformatie om op die manier sneller bij een passende zorgverlener terecht te komen.

Dit blijkt uit onderzoek dat Nivel heeft uitgevoerd in opdracht van Patiëntenfederatie Nederland. Het rapport benadrukt dat wachttijdinformatie enerzijds beter aangeleverd moet worden en anderzijds overzichtelijker weergegeven. Patiëntenfederatie Nederland heeft daarvoor onlangs al de Wachttijden-assistent geïntroduceerd op ZorgkaartNederland.

De noodzaak dat het bovenstaande moet gebeuren voelt Patiëntenfederatie Nederland al veel langer. Niet in de laatste plaats door de ongeveer 50.000 maandelijkse websitebezoeken die ZorgkaartNederland krijgt door mensen die op zoek zijn naar wachttijdinformatie. Uit het onderzoek van Nivel blijkt dat de behoefte aan betere wachttijdinformatie niet alleen bij patiënten leeft, maar ook bij huisartsen, zorgverleners en verzekeraars.

Uit het kwalitatieve onderzoek dat Nivel heeft uitgevoerd onder patiënten, huisartsen en zorgverleners blijkt namelijk dat informatie ook van belang is voor de transparantie en organisatie van de zorg in het algemeen. Zorgaanbieders kunnen het gebruiken voor het efficiënt verwijzen, plannen en organiseren van de zorg en zorgverzekeraars voor de juiste zorgbemiddeling en zorginkoop.

Om dit in de toekomst goed te kunnen doen, is het volgens het rapport wel van belang dat de openbare wachttijdinformatie betrouwbaarder en overzichtelijker wordt. ZorgkaartNederland plaatst op regelmatige basis de wachttijden die zij doorkrijgt van de NZa. Zorgaanbieders moeten die om de twee weken bij de NZa aanleveren. Uit onderzoek blijkt echter dat die wachttijden regelmatig afwijken van de wachttijden die zorgaanbieders zelf of op andere plekken publiceren. Of dat er verschillende definities gebruikt worden. Dit is onwenselijk en leidt tot verwarring bij patiënten. Dit verbeteren is een opdracht voor alle betrokken partijen, stelt het rapport. Patiëntenfederatie Nederland onderschrijft deze ambitie en roept de betrokken partijen op hiermee aan de slag te gaan.

(Bron en verder lezen: Patiëntenfederatie Nederland)

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *