Huidkanker is de snelst stijgende vorm van kanker in Nederland. In de meeste gevallen wordt huidkanker veroorzaakt door teveel en onbeschermde blootstelling aan uv-straling. Voorkomen van zonneschade aan de huid en regelmatige zelfcontrole van de huid zijn dan ook cruciaal, zeggen dermatologen via hun beroepsvereniging, de NVDV. ‘Hoe ziet je huid er echt uit’, is de centrale vraag van de online campagne, die op 15 mei is gestart.
Foto: De Ingenieur
Het uiteindelijke doel is te voorkomen dat mensen huidkanker krijgen. Ook wil de campagne benadrukken hoe belangrijk vroegtijdige ontdekking is en de centrale rol van de dermatoloog als expert van de huid en huidaandoeningen.
De Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie, de wetenschappelijke vereniging van dermatologen, geeft samen met haar partners het startsein voor een nieuwe brede bewustwordingscampagne. Gericht op zowel ouderen als jongeren, jonge ouders en pubers. Het verbindende thema is de vraag ‘Hoe ziet je huid er écht uit?’
De campagne richt zich op het beschermen van de huid en het herkennen van veranderingen en klachten van plekjes die mogelijk met huidkanker te maken hebben. De kennis wordt getest middels polls en handvatten worden geboden om de huid goed te beschermen tegen uv-straling. De huid heeft een groot herstellend vermogen, maar ook dit houdt ergens op. Regelmatige zelfcontrole is dan ook essentieel voor de vroege herkenning van huidkanker. Hiervoor zal op verschillende manieren tips worden gedeeld.
Lees Voor De budgetpolis met een beperkte ziekenhuiskeuze verdwijnt per 1 januari 2026 uit het Nederlandse zorgverzekeringslandschap. Toch blijven er voor consumenten nog steeds veel polissen met andere beperkingen bestaan. In meer dan de helft van de ruim 70 basisverzekeringen zijn er vormen van beperkte keuzevrijheid of lage vergoedingen voor zorgaanbieders zonder contract. Dat blijkt […]
Lees Voor 🎧 Stem mee voor de Onzichtbaar Ziek Top 25! Vul hieronder jouw favoriete nummers in. Je mag maximaal 5 nummers doorgeven. Nummer 1 weegt het zwaarst in de telling. Nummers die je mooi vindt, waar je troost uit put, die je blij maken, waar je inspiratie uit haalt. Het maakt niet uit. […]
Lees Voor Alle zorgpremies voor 2026 zijn bekend. Sommige premies stijgen, andere blijven gelijk en een aantal polissen wordt zelfs iets goedkoper. Opvallend zijn de grote prijsverschillen: tussen de goedkoopste en duurste basisverzekering zit een gat van 511 euro per jaar, rekent Zorgwijzer. Dat is fors meer dan het huidige verschil in 2025, dat 433 euro […]
Beheer cookie toestemming
We gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens zoals bladeren gedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.