Verzekeraar én patiëntenclub: verplicht recht op digitale zorg

Patiënten hebben recht op digitale zorg. Zorginstelling moeten wettelijk worden verplicht deze service aan te bieden. Dat bepleiten Georgette Fijneman, directievoorzitter van Zilveren Kruis (de grootste zorgverzekeraar van Nederland) en Dianda Veldman, directeur van de Patiëntenfederatie, bij minister Martin van Rijn voor Medische zorg.

Foto door cottonbro via Pexels

Al jaren geldt digitalisering als een belofte die de zorg goedkoper kan maken. Ook is de service prettiger voor de patiënt en bovendien kan de innovatie bijdragen aan het terugdringen van het personeelstekort. Toch blijft de digitalisering al jaren steken in goede bedoelingen, kleinschalige proefprojecten en discussies over vragen als: wie gaat de noodzakelijke investeringen betalen?

Maar de coronacrisis heeft de digitale zorg in een stroomversnelling gebracht: artsen zien plannen voor patiëntcontact-apps, waarover ze al tijden steggelden, nu in enkele dagen geregeld. Het aantal beeldbel-afspraken is verdertigvoudigd en voor projecten zoals Hartwacht, waarbij hartpatiënten thuis op afstand in de gaten worden gehouden (en dus minder naar het ziekenhuis hoeven) is het aantal deelnemende patiënten met 30 procent gestegen.

Het is belangrijk die ontwikkeling vast te houden, vindt Fijneman. ‘Patiënten hebben ervaren hoe prettig het kan zijn. Zij moeten het recht hebben te vragen of het zo kan blijven.’

(Bron en volledig artikel Volkskrant)

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *