‘Maak nú van digitale zorg het nieuwe normaal’

OPINIE

(Bron: de Volkskrant)
Bij elke overheidsinstantie of bank voeren we zelf ­onze gegevens in. Waarom dan niet bij de dokter?, vraagt kno-arts-oncoloog Hendrik Verschuur zich af.

Foto door cottonbro via Pexels

In de afgelopen weken zijn 360 duizend mensen minder naar een medisch specialist verwezen. Dit is het moment om in e-health te investeren: digitale zorgverlening maakt de zorg niet alleen veel efficiënter, maar ook beter. En dus ­toekomstbestendig.

We zouden dankzij covid-19 bijna vergeten dat er nog andere zorgklachten zijn. Ernstige klachten zoals gebroken heupen, hart- en vaatziekten en kanker worden gelukkig nog steeds behandeld zoals we gewend zijn. Maar veel zorg is niet acuut. Denk bijvoorbeeld aan keelklachten of reuma. Volle wachtkamers en een hausse aan ziekenhuisopnames is het laatste wat we willen. Nu al helemaal niet, maar straks ook niet. Tegelijkertijd zijn we het erover eens dat de zorg niet overbelast moet raken en dat de zorgkosten beheersbaar moeten blijven.

Digitale zorgverlening staat nog in de kinderschoenen, maar de logica ­erachter is onontkoombaar. Waarom laten we potentiële patiënten niet veel uitgebreider hun klachten, hun medicatie en medische voorgeschiedenis in­vullen op digitale invulformulieren? Bij elke overheidsinstantie of bank voeren we zelf onze gegevens in. We deden het vroeger soms ook in de zorg: een papieren formulier invullen. Met het elektronisch patiënten dossier is dat helaas vrijwel verdwenen. Maar in het Haga Ziekenhuis gebruiken sommige poliklinieken alweer een (digitaal) invulformulier.

Lees het hele bericht hier!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *