Wie te maken krijgt met langdurige zorg, bijvoorbeeld gehandicaptenzorg, heeft vaak niet door dat ook daarin keuzes te maken zijn. Er is vaak meer maatwerk mogelijk dan men verwacht en een nieuwe website helpt dat inzichtelijk te maken.
De website ‘Wat ik belangrijk vind’ is een hulpmiddel dat je wijst op waar je aan moet denken als je met langdurige zorg te maken krijgt. Deze is ook relevant voor zorgverleners, huisartsen of cliëntondersteuners, want uit onderzoek is bekend dat zij niet altijd aandacht besteden aan de persoonlijke voorkeuren van cliënten.
Op ‘Wat ik belangrijk vind’ kan de cliënt aangeven wat hij/zij belangrijk vindt in zorg en ondersteuning. De vragen zijn verdeeld over vijf verschillende domeinen:
– dagelijks leven
– gezondheid
– geld
– wonen
– familie & vrienden.
Volgens Karin van Leersum, onderzoeker huisartsgeneeskunde aan de Maastricht University , is de tool echt nodig. “Voordat je toe bent aan praktische vragen, moet je weten wat je wilt met je leven,” zegt ze.
Ze geeft een voorbeeld. “Stel dat een jongere met een beperking bij zijn ouders woont en zelfstandig wil wonen. Dan kun je kijken wat de dichtstbijzijnde optie is, maar het begint met de vraag: wat doet die jongere graag, wat voor sfeer past bij hem of haar en wat voor hulp is nodig? Huisdierbeleid, een eigen badkamer of een gemeenschappelijke huiskamer vinden mensen vaak belangrijk, maar toch wordt dat vaak in gesprekken overgeslagen.”
De tool is ontwikkeld in nauw overleg met cliënten, mantelzorgers en cliëntondersteuners en kan ingevuld worden door de cliënt en de mantelzorger. Voor die laatste optie is bewust gekozen, omdat die toch vaak een iets ander perspectief heeft dan de cliënt.
Als alle antwoorden zijn gegeven, kunnen ze opgeslagen en/of uitgeprint worden. De antwoorden kunnen als geheugensteuntje werken bij een gesprek met zorgverleners. De website is uitgebreid getest door cliënten en kreeg een 6,2 op een schaal van 7.
De angst van sommige cliëntondersteuners dat het gebruik van ‘Wat ik belangrijk vind’ tijdrovend zou zijn, is ongegrond. “De gesprekken duren weliswaar iets langer, maar leveren inhoudelijk veel meer op,” aldus Van Leersum.
Ook Jeroen Willemsen, onafhankelijk cliëntondersteuner bij Zorgbelang Inclusief, heeft ervaring opgedaan met de onlinetool. Hoe dat uitpakte, lees je op de website van ZonMw. |
Bekijk het hulpmiddel op www.watikbelangrijkvind.nl.