Hoe groot is het risico op een B12-tekort als je vega(n) bent?

image_pdfimage_print

Vitamine B12. De vitamine die we binnenkrijgen vanuit dierlijke producten en om die reden een belangrijk puntje is voor mensen die deze voeding (deels) links laten liggen. Veel vegetariërs en veganisten nemen daarom extra B12, bijvoorbeeld via een vitaminepil, maar is dit wel nodig? En hoeveel moet je dan bijnemen?

Foto: Pixabay

Je lichaam slaat vitamine B12, ook wel cobalamine, op als een soort voorraadje. Hierdoor krijg je niet snel een tekort en komt het dus ook weinig voor. Toch is het zeker mogelijk en kan het leiden tot bloedarmoede en neurologische klachten, met symptomen als moeheid, duizeligheid, hartkloppingen en geheugenverlies. Goed dus om hier waakzaam op te zijn. Vitamine B12-tekorten komen overigens wel vaak voor bij mensen die langdurig maagzuurremmers (zogenaamde protonpompremmers) slikken.

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (ADH) is 2,8 microgram B12 per dag. Mocht je hier structureel onder zitten, loop je het risico op een tekort. De ADH is overigens wat hoger voor zwangere vrouwen (3,3 microgram) en vrouwen die borstvoeding geven (3,8 microgram).

B12 zit dus in dierlijke producten. Mocht je geen specifiek dieet hebben en af en toe vlees of vis eten, dan hoef je je geen zorgen te maken om een tekort. ‘Maar ook als je vegetarisch bent en bijvoorbeeld melk drinkt en eieren eet, kom je niet echt in de problemen’, zegt Renger Witkamp, hoogleraar voeding en farmacologie (Wageningen UR).

(Bron en volledig artikel Radar)

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.