OPINIE
“Van de week belde ik mijn huisarts om een afspraak te maken. De vraag was of het ook een telefonisch consult kon zijn. Ik verwonderde er mezelf over dat deze vraag nog wordt gesteld. De huidige situatie laat toch heel duidelijk zien dat digitaal het nieuwe normaal is. De ontwikkelingen en mogelijkheden in de gezondheidszorg zijn er. Nu de omstandigheden er ook naar zijn is het een kwestie van doen. Tijd om te versnellen en om structureel aan de digitale proactieve zorg van de toekomst te bouwen.
Iedereen is zich ervan bewust dat de gezondheidszorg voor een enorme uitdaging staat gelet op de krachtenvelden die het huidige bestaande systeem beïnvloeden. Neem de toenemende vergrijzing waardoor de vraag naar zorg zal toenemen. Het stijgend aantal mensen met meerdere chronische ziektes waardoor de complexiteit stijgt.
Maar ook de veranderende kijk op gezondheid en vitaliteit, de mondigheid van de mensen, het privé gebruik van medical devices (zoals de Garmin Health of Fitbit) en het steeds vaker online zoeken naar informatie over gezondheid zorgen voor een toename van de druk op het huidige model. We zien toenemende technologische ontwikkelingen op diverse terreinen (bijvoorbeeld robotisering) en de toetreding van nieuwe (commerciële) aanbieders.
In Amerika zijn er al virtuele ziekenhuizen en ga je pas echt naar de fysieke zorg als het noodzakelijk is waardoor de druk op de fysieke zorg kleiner is en de kwaliteit van de zorg toeneemt.
(Bron en volledig artikel Emerce)