PERSBERICHT
UWV heeft het merendeel van alle cliënten geïnformeerd waarbij we geen reden hebben om aan te nemen dat er fouten zijn gemaakt in de dagloonberekening van hun WIA-uitkering. Ook de cliënten van wie we de uitkering wel gaan controleren en mogelijk herstellen, hebben daarover bericht gekregen.
In de periode van januari 2020 tot en met december 2024 hebben wij fouten gemaakt in de berekening van het dagloon. Hierdoor kregen mensen mogelijk een te hoge of te lage WIA-uitkering. Nathalie van Berkel, lid van de Raad van Bestuur: ‘Ik ben blij dat we cliënten die lange tijd in onzekerheid hebben gezeten meer duidelijkheid hebben kunnen geven. Het merendeel van de 173.000 cliënten waarbij we geen reden hebben om aan te nemen dat er fouten zijn gemaakt in de dagloonberekening weet nu dat hun uitkering hetzelfde blijft.’
Uitkeringen controleren
Ook de 43.000 cliënten van wie we de uitkering wel gaan controleren op mogelijke fouten zijn geïnformeerd met een brief. We bespreken na controle met elke cliënt de uitkomst en eventuele veranderingen voor de uitkering als er een fout is gevonden. Als blijkt dat cliënten door onze fout te veel hebben ontvangen hoeven mensen dit niet terug te betalen.
Onderzoek en analyse
Aan de hand van een analyse hebben wij onderzocht welke uitkeringen gecontroleerd moeten worden op mogelijke fouten in de dagloonberekening. Of een uitkering gecontroleerd gaat worden is bepaald aan de hand van 26 verschillende situaties die fouten kunnen veroorzaken in de dagloonberekening. Bijvoorbeeld als een cliënt wisselende inkomsten had of als er afwijkingen waren in de opbouw en opname van vakantiegeld.
Nabetalingen aan cliënten die daar recht op hebben kunnen gevolgen hebben voor andere regelingen waar mensen gebruik van maken, zoals huur- en zorgtoeslag. UWV is in gesprek met ketenpartners, zoals Dienst Toeslagen, de Belastingdienst, gemeenten, Pensioenfederatie en Verbond van Verzekeraars over het zoveel mogelijk beperken van de gevolgen van nabetalingen. Het ministerie van SZW onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de gevolgen zo veel mogelijk te beperken.
Zorgvuldig en persoonlijk
De volledige hersteloperatie gaat door de zorgvuldige en persoonlijke aanpak mogelijk twee jaar duren. In de tussentijd houden we cliënten regelmatig op de hoogte van de voortgang. Ook hebben we dienstverlening ingericht voor mensen die in problemen (dreigen te) komen of behoefte hebben aan extra hulp.
Wanneer er bij een cliënt een andere herstelactie loopt waardoor het dagloon opnieuw wordt berekend, onder meer als gevolg van een gerechtelijke uitspraak, gaan we cliënten daar ook over informeren. Zo voorkomen we voor cliënten dat meerdere herstelacties door elkaar lopen.
Verbeteren sociaal-medische dienstverlening
UWV moet de sociaal-medische dienstverlening verbeteren om te voorkomen dat er te veel fouten gemaakt blijven worden en te zorgen dat mensen de hulp krijgen die zij nodig hebben. Want naast mogelijke fouten in de berekening van het dagloon zijn al langere tijd de wachttijden voor mensen die een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebben aangevraagd te lang. De organisatie bij de uitvoering van de sociaal-medische dienstverlening staat onder druk. In dat kader werkt UWV aan een ontwikkelagenda. Hierin wordt een aantal maatregelen uitgewerkt die bijdragen aan het verbeteren van de sociaal-medische dienstverlening. Hierover zijn wij ook in gesprek met het ministerie van SZW.
(Bron: UWV)
