‘Hoger onderwijs schiet vaak nog tekort voor student met beperking’

Afbeelding van Nikolay Georgiev via Pixabay

Hoewel er steeds meer aandacht is voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor mensen met een beperking, wordt er in de praktijk nog te weinig aan gedaan. Dat concludeert het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) in een onderzoeksrapport dat vandaag wordt gepresenteerd.

Ruim een derde van de studenten in het hoger onderwijs heeft een handicap of psychisch probleem. In tegenstelling tot het basis- en voortgezet onderwijs is er geen apart ‘speciaal onderwijs’ voor deze groepen.

De studenten om wie het gaat – van mensen met een fysieke beperking tot studenten met psychische problemen – ervaren vaak belemmeringen in hun studie, zegt het ECIO. In het studiejaar 2021-2022 zei 8 procent van de eerstejaarsstudenten met een beperking op universiteiten dat ze zich belemmerd voelen. In het hbo was dat cijfer 12 procent.

De studenten geven aan dat informatie van onderwijsinstellingen soms onduidelijk of ontoegankelijk is en dat ze te maken hebben met fysiek ontoegankelijke gebouwen. Ook beschikken sommige onderwijsprofessionals over te weinig kennis, bewustzijn en vaardigheden rondom studeren met een beperking. Voor slechtziende studenten is voorleessoftware bijvoorbeeld essentieel, maar niet al het lesmateriaal laat zich even goed voorlezen door die software.

(Bron en verder lezen: NOS)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *