Goed nieuws voor miljoenen patiënten. De Tweede Kamer wil dat mensen niet langer zelf moeten bijbetalen wanneer zij door een medicijntekort moeten overstappen op een duurder alternatief. Een motie van Kamerlid Bushoff werd deze week aangenomen en vraagt het kabinet om hiervoor met een oplossing te komen.
Patiënten mogen niet de dupe worden
Voor veel mensen is het inmiddels een herkenbare situatie. Bij de apotheek blijkt het vertrouwde medicijn tijdelijk niet leverbaar te zijn. De arts of apotheker kiest vervolgens een alternatief, maar dat blijkt niet altijd volledig vergoed te worden. Het gevolg: de patiënt moet onverwacht een eigen bijdrage betalen.
Volgens Patiëntenfederatie Nederland is dat onacceptabel. Mensen hebben immers geen invloed op medicijntekorten en zouden daarom ook niet financieel benadeeld mogen worden.
Zorgkosten stapelen zich op
Voor veel mensen met een chronische aandoening komen deze extra kosten bovenop de toch al hoge zorguitgaven. Eigen bijdragen, het eigen risico en andere zorgkosten zorgen er al voor dat veel huishoudens financieel onder druk staan. Een onverwachte rekening voor een vervangend medicijn maakt die situatie alleen maar moeilijker.
Ruim 3,5 miljoen patiënten getroffen
Volgens de aangenomen motie moeten ruim 3,5 miljoen patiënten regelmatig overstappen op een alternatief medicijn doordat hun voorkeursmedicijn niet beschikbaar is.
De Tweede Kamer spreekt daarom uit dat patiënten hiervan niet de financiële gevolgen mogen dragen en roept het kabinet op om hiervoor een passende regeling uit te werken.
Patiëntenfederatie hoopt op snelle regeling
Patiëntenfederatie Nederland heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk aandacht gevraagd voor dit probleem. De organisatie is blij met de aangenomen motie en hoopt dat het kabinet snel met een oplossing komt.
Als die regeling er komt, hoeven patiënten voortaan niet meer onverwacht bij te betalen wanneer zij vanwege een medicijntekort moeten overstappen op een alternatief geneesmiddel.
(Bron: Patiëntenfederatie Nederland)
