11 Tips voor een autismevriendelijke vakantie

Het is weer bijna zomervakantie. Zo’n lange vakantie kan zorgen voor de nodige uitdagingen, want het wegvallen van een vaste dag-structuur en een andere omgeving kunnen voor de nodige overprikkeling zorgen. Daarom heeft de redactie van Autisme.nl enkele tips voor je op een rijtje gezet.

Deze tips zijn vooral gericht op ouders, die een kind met autisme hebben, maar zijn ook de moeite waard om te lezen als je zelf autisme hebt.

Afbeelding van Pexels via Pixabay

1. Maak een aangepast vakantieschema

Werkt een duidelijk dagschema doorgaans goed? Houd dan zoveel als mogelijk is een vaste dagplanning aan. Vul het aan met leuke activiteiten die je wilt gaan doen en die haalbaar zijn.

Ben jij of is je kind snel overprikkeld. Ga dan niet iedere dag de deur uit, maar plan vooral kleine activiteiten thuis of op je vakantie-adres. Bijvoorbeeld: laat je kind bijvoorbeeld later naar bed gaan dan normaal en kijk met elkaar een leuke film, of breid de normale game/computertijd iets uit. Ook dat kan net dat extra vakantiegevoel geven.

2.Haal een frisse neus

Van de hele dag binnen zitten wordt niemand vrolijk. Probeer daarom elke dag minimaal één uur naar buiten te gaan. Ga het bos in en maak een wandeling. De leukste wandelroutes in Nederland vind je op de site van Natuurmonumenten. Geocaching is ook heel populair zowel bij kinderen als bij volwassenen. Je download een app en gaat op zoek naar een cache. Ook leuk:  ga met de Pokemon Go app op stap.

Ben je op je vakantie-adres? Kijk dan of je ergens kanoën of varen. Dat zijn fijne prikkelarme activiteiten en toch lekker buiten. Wil je wel iets leuks doen met je kind, maar blijf je liever thuis? Doe dan iets leuks buitenshuis in de tuin. Laat je kind in de tuin een hut bouwen, kliederen met zand en water of een stoepkrijttekening maken of zet een (korte) speurtocht uit.

Kijk voor de overige negen tips op de site van Autisme.nl. Klik hier!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *