Niks terug naar het ‘oude normaal’ na de coronapandemie: het hoger onderwijs kan en moet toegankelijker worden voor studenten met een beperking, bepleit belangenbehartiger Ieder(in).
Het hoger onderwijs schakelde tijdens de coronapandemie in rap tempo over naar online onderwijs. Opeens sloot het standaard onderwijsaanbod ook aan bij de behoefte van veel studenten met een beperking. “Dat zegt wat over de toegankelijkheid van het onderwijs vóór corona en daar moeten we dus niet naar terug”, vindt Lydia Vlagsma van Ieder(in), de koepelorganisatie die de belangen van mensen met een beperking behartigt.
Voor Claire van den Helder, student culturele antropologie aan de Universiteit Leiden, werd studeren tijdens de pandemie een stuk makkelijker. “Het online onderwijs was voor mij een eye-opener; ik kan dus ook lessen volgen en aan het einde van de dag energie overhouden om nog te koken”, zegt ze. Van den Helder heeft last van chronische vermoeidheid. Een hele dag op de campus kost haar “intens veel energie”. Omdat de lessen tijdens de pandemie online waren, kon ze tussendoor even gaan liggen als dat nodig was.
Het verhaal van Van den Helder staat niet op zichzelf, zegt Lydia Vlagsma. Het werd voor een groep studenten tijdens de pandemie opeens een stuk makkelijker om onderwijs te volgen, waar voorheen allemaal omslachtige aanpassingen voor nodig waren. Hogescholen en universiteiten hebben volgens haar vaak niet door wat studenten nodig hebben.
(Bron en verder lezen: Ad Valvas)