Huisartsen zagen het afgelopen decennium een toenemend aantal patiënten met oorsuizen, ook wel tinnitus genoemd, maar het absolute aantal bleef laag. Het zorggebruik van deze patiënten nam toe na het eerste geregistreerde huisartscontact voor tinnitus. Ook zien we dat mensen met tinnitus in het jaar voor het eerste huisartscontact voor tinnitus, vaker gebruikmaakten van huisartsenzorg dan patiënten bij wie geen tinnitus werd geregistreerd. De resultaten van dit Nivel-onderzoek zijn open access gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLoS One.
Oorsuizen of tinnitus wordt gekenmerkt door het horen van een geluid dat er eigenlijk niet is. Het Nivel heeft de ontwikkelingen in het vóórkomen van en zorggebruik voor tinnitus in de huisartsenpraktijk in kaart gebracht. Daarnaast is er onderzocht of er een verschil is in het zorggebruik van vergelijkbare patiënten met en zonder tinnitus. Patiënten zijn vergelijkbaar als zij zorg ontvangen in dezelfde huisartsenpraktijk, binnen dezelfde leeftijdsgroep vallen en van hetzelfde geslacht zijn.
Het aantal patiënten dat de huisarts bezocht voor tinnitus is de afgelopen jaren gestegen. Het totale aantal patiënten per jaar dat een of meer contacten met de huisartsenpraktijk heeft in verband met deze klacht is beperkt: zo’n 4 per 1000 bij de huisarts ingeschreven patiënten in 2021. Patiënten van 45 jaar en ouder bezochten de huisarts het vaakst voor tinnitus. Bij patiënten tussen de 20 en 44 jaar was de grootste toename in huisartsbezoek voor deze klacht zichtbaar. Onderliggende oorzaken voor het gegroeide aantal patiënten met tinnitus zijn in deze studie niet onderzocht. Mogelijk komt het doordat meer mensen worden blootgesteld aan hard geluid tijdens vrijetijdsactiviteiten, maar ook de toegenomen aandacht voor tinnitus in de media kan hebben geleid tot meer huisartsbezoeken.
Patiënten met tinnitus maakten het jaar na het eerste huisartscontact voor tinnitus vaker gebruik van huisartsenzorg dan vergelijkbare patiënten zonder tinnitus die een huisartscontact hadden voor een andere diagnose. Zo werden meer patiënten met tinnitus door de huisarts verwezen naar de tweede lijn dan vergelijkbare patiënten zonder tinnitus. Daarnaast zochten patiënten een jaar vóór het eerste huisartscontact voor tinnitus ook al vaker contact met de huisarts en werden zij vóór het eerste contact voor tinnitus ook vaker verwezen naar de tweede lijn. Om erachter te komen waar dit door komt, is meer onderzoek nodig. Dit kan vervolgens bijdragen aan gerichtere preventie.
Het Nivel verzamelt en analyseert de gegevens die zorgverleners bij praktijken die deelnemen aan Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn routinematig vastleggen in hun elektronische patiëntendossiers. Voor dit onderzoek gebruikten wij gegevens uit elektronische patiëntendossiers van huisartsenpraktijken die deelnemen aan Nivel Zorgregistratie Eerste Lijn over de jaren 2012 tot en met 2021.
(Bron: Nivel)