Onderzoek: Druk op mantelzorgers steeds hoger

Mantelzorgers in Nederland staan onder toenemende druk, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Nationaal Mantelzorgonderzoek, uitgevoerd onder 1.946 mantelzorgers. Een opvallende 53% van de respondenten zorgt zeven dagen per week voor hun naasten, een stijging van 8% ten opzichte van vorig jaar.

Van de mantelzorgers die zeven dagen per week zorg verlenen, geeft 55% aan hiermee door te willen gaan. De zorglast blijft echter niet zonder gevolgen:  76% van deze groep maakt zich wel eens zorgen over hun eigen gezondheid door het uitvoeren van mantelzorgtaken. Bovendien ervaart 68% schuldgevoelens wanneer ze niet in staat zijn om zorg te verlenen. Het onderzoek, uitgevoerd door Senior Service en SeniorWeb, benadrukt de zware last die op de schouders van mantelzorgers rust en de blijvende behoefte aan ondersteuning.

Onbekendheid over zorgopties en vergoedingen

Een zorgwekkend punt is de onbekendheid over beschikbare zorgopties en vergoedingen:

●      43% van de mantelzorgers geeft aan dat hun dierbaren niet op de hoogte zijn van beschikbare zorgopties en voorzieningen voor de toekomst.

●      44% heeft nog geen gesprek gevoerd over toekomstige zorgbehoeften. Van deze groep denkt 28% dat het nog niet nodig is, terwijl 38% ervan uitgaat dat ze dit regelen als de situatie zich voordoet.

●      62% van de mantelzorgers weet niet of hun zorgverzekeraar een vergoeding biedt voor vervangende mantelzorg in het aanvullende pakket.

Personeelstekorten bemoeilijken situatie

Het onderzoek wijst verder op de problemen veroorzaakt door personeelstekorten in de thuiszorg. Maar liefst 84% van de mantelzorgers hecht veel waarde aan een vast gezicht in de zorg, wat vertrouwen en continuïteit biedt. Door de huidige personeelstekorten is dit echter vaak niet te garanderen. Dit leidt ertoe dat 30% van de mantelzorgers die thuiszorg heeft aangevraagd, deze niet heeft ontvangen, vaak door een tekort aan personeel (38%).

Digitale uitdagingen blijven een obstakel

De digitalisering in de zorg biedt zowel kansen als uitdagingen voor mantelzorgers. Een grote meerderheid (78%) maakt gebruik van mobiele apparaten voor hun zorgtaken, waarbij 83% digitaal contact onderhoudt met zorgverleners zoals huisartsen en thuiszorg. Bijna 70% regelt medische afspraken via digitale kanalen. Hoewel 28% van de respondenten ervaart dat digitalisering hun taken vergemakkelijkt, brengt het ook obstakels met zich mee. Zo worstelt bijna een derde (29%) met het inloggen via de DigiD van hun zorgvrager, vindt een kwart het lastig om de juiste informatie te vinden, en ervaart 20% moeilijkheden bij het leggen van contact met zorgverleners. Deze digitale hindernissen leiden ertoe dat een overgrote meerderheid (78%) van de mantelzorgers de voorkeur geeft aan telefonische ondersteuning bij problemen met digitale processen.

Oproep tot actie

“Het is zorgwekkend dat mantelzorgers niet de ondersteuning en informatie krijgen die ze nodig hebben”, zegt Janneke van Beuzekom, directeur van Senior Service. “De uitkomsten van dit onderzoek tonen aan dat er dringend behoefte is aan meer duidelijkheid en toegankelijkheid van zorgopties, zowel voor mantelzorgers als voor hun dierbaren. Het is tijd voor actie om deze cruciale groep beter te ondersteunen.”

“Steeds meer zorgverleners bieden hun diensten digitaal aan, terwijl lang niet iedereen de vaardigheden bezit deze diensten te gebruiken. Hierdoor lopen mensen bijvoorbeeld passende zorg of toeslagen mis. Het bieden van een ondersteuningsnetwerk om mensen te helpen met hun digitale vaardigheden blijft cruciaal. Ook blijven wij hameren op telefonische bereikbaarheid van zorgverleners”, voegt Daniel de Levita, directeur-bestuurder van SeniorWeb toe.

Meer informatie over het Nationaal Mantelzorgonderzoek 2024 en aanvullende resultaten zijn te vinden op www.nationaalmantelzorgonderzoek.nl.

(Bron en meer informatie: Senior Service)

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *