Patiënten geven de doktersassistent een dikke voldoende. In een onderzoek van de Patiëntenfederatie krijgt de doktersassistent(e) een ruime acht van driekwart van de deelnemers. De assistent is vriendelijk en duidelijk. Maar patiënten zijn niet alleen tevreden over de assistent. De bereikbaarheid laat nog wel eens te wensen over en ook de privacy aan de balie kan beter.
Tevens geeft een op de vijf deelnemers aan dat ze het niet prettig vinden hun klacht met de assistente te moeten bespreken voor ze toegang hebben tot de dokter. Sommige deelnemers vinden dat een assistent niet zou moeten bepalen of er een afspraak met de huisarts plaats kan vinden. Aan het onderzoek deden 9.353 mensen mee.
Driekwart van de deelnemers denkt dat ze hun gezondheidsklachten moeten vertellen aan de doktersassistent om een afspraak met de huisarts te kunnen maken. Zij geven aan dat ze zonder uitleg geen afspraak krijgen. Veel deelnemers weten ook dat het handig is als de assistent deze informatie krijgt zodat een goede inschatting gemaakt kan worden van urgentie en benodigde tijd voor de afspraak. Een kwart van de deelnemers denkt dat ze hun klachten niet per se hadden hoeven delen met de doktersassistent om toch een afspraak met de huisarts te krijgen.
Een op de vijf deelnemers geeft aan dat het niet vertellen van hun klachten wel een belemmering was bij het maken van een afspraak met de huisarts. Hier wordt regelmatig aangegeven dat de assistent maar door blijft vragen en op de stoel van de huisarts gaat zitten, terwijl mensen juist met de huisarts hierover willen praten en niet met de assistent.
(Bron en verder lezen: Patiëntenfederatie Nederland)