Corona raakt Nederlandse goede doelen (maar helpt ook groeien)

Covid-19 verenigt en verdeelt. We maken de crisis samen door, voelen ons meer verbonden, maar we moeten afstand houden en zijn dus toch apart. Die dualiteit voelen goede doelen ook in verschuivingen van hun inkomsten en werking. Er is meer bereidheid om te helpen, maar het geld komt moeilijker binnen en de hulpverlening moet vaak anders. Maar wat wel: ‘Meer bedrijven doen grote donaties.’

Betrokken mensen zijn de spil van goede doelen. Vrijwilligers en mensen met de juiste kennis of skills worden ingezet om anderen in nood te helpen. Daar is geld voor nodig, donaties van nog andere mensen. Maar nu fysiek contact aan banden wordt gelegd en andere zorgnoden de kop opsteken, moeten goede doelen vaak creatief zijn om de coronacrisis door te komen.

Persoonlijk contact is cruciaal om mensen bij de missie van organisaties te betrekken, stelt Margreet Plug, directeur van Goede Doelen Nederland. ‘Je moet als goed doel je verhaal kunnen vertellen. Dus juist nu, in deze coronatijd, zien we dat telefonisch contact erg belangrijk is voor de betrokkenheid bij de missie van een goed doel. Dat gaat niet alleen over geldwerving, maar ook de inzet van vrijwilligers, van kennis en netwerken.’

(Bron en volledig artikel Radar)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *